Faglige og pædagogiske mål

Målene for centerklasserne er:

• at eleverne arbejder med at kunne mestre livet og dettes udfordringer
  • at skabe tryghed og trivsel blandt eleverne.
  • at skabe en rar atmosfære og et godt læringsmiljø, hvor barnet lærer at arbejde selvstændigt og sammen med andre i et meningsfyldt og anerkendende miljø
  • at give børnene en struktureret, overskuelig og forudsigelig hverdag
  • at opbygge miljøer, hvor børnene lærer strategier til at mestre hverdagen.
  • at skabe et tillidsfuldt samarbejde med forældrene.

Vi udarbejder individuelle handleplaner, der danner baggrund for arbejdet med den enkelte elev. Handleplanerne evalueres og justeres løbende. Undervisningsformen er differentieret, fagdelt og i perioder arbejdes der med projekter. Dette planlægges i de enkelte klasser ud fra personalets vurderinger af elevernes behov og forudsætninger.

Vi arbejder efter folkeskoleloven under hensyntagen til den enkelte elevs muligheder og individuelle behov.

Den pædagogiske praksis kan se således ud:

• Forskellige former for støttesystemer, f.eks. piktogrammer på skemaer og tavler
  • Social træning og konflikthåndtering, bl.a. gennem individuelle elevsamtaler
  • Forskellige former for belønningssystemer
  • Trivselssamtaler

Samarbejde med almenområdet:

Centerklasserne har fokus på hvilke samarbejdsmuligheder, der kan være med almenområdet (venskabsklasser, inklusion i enkeltfag, projekt-/emneuger, samlæsning af fag mv.) og forberede eleverne i Centerklasserne på præmisserne i almenområdet. Mindst én gang om året revisiteres eleven. Her tilkendegiver vi om eleven er i rette tilbud og hvilke tiltag, der eventuelt skal iværksættes for, at eleven på sigt vil kunne inkluderes. Hvis en elev vurderes parat til at indgå i almenklassernes undervisning, iværksættes der et tæt samarbejde mellem Centerklasserne, forældre, almen- og specialdel.