Læsefolder for indskolingen

Børnenes læseudvikling starter allerede inden de starter i skole. De bliver opmærksomme på bogstaver, genkender små ord, skriver deres eget navn og leger måske med ordene gennem rim og remser.

I indskolingen vil eleverne blive mødt af forskellige tilgange til læseudviklingen. De vil lære forskellige læsestrategier, arbejde med bogstaver, lyde og ord, læse-træne og skrive. Eleverne vil bevæge sig på meget forskellige læseniveauer og derfor vil eleverne også have differentieret læseundervisning og læsetekster.

I indskolingen arbejder vi med tydelige læringsmål og tegn for elevernes læseudvikling. Det gør vi ved hjælp af et LæseUdviklingsSkema, som har form som en trappe. Ved hjælp af trappen kan eleverne se, hvilket trin de befinder sig på, og hvad de skal kunne for at nå næste trin. Det er vigtigt, at eleverne læser hjemme i 15-20 minutter hver dag, for at styrke deres læseudvikling.

På skolens bibliotek er der kasser med lette læsebøger, som er inddelt efter let-tal. Lærerne vejleder eleverne i hvilket let-tal, der passer til deres læseudviklingstrin. Eleverne kommer på biblioteket med deres dansklærer én gang om ugen, men har også mulighed for at låne og bytte bøger på andre tidspunkter.

I indskolingen har vi et læsebånd, hvor eleverne to gange om ugen er på hold på tværs af klasser og årgange, og får niveaudelt læseundervisning.

Folder Læsning på Højvangskolen.pdf