SFO

Højvangskolens SFO er et fritidstilbud for Højvangskolens elever fra børnehaveklassen til og med 5. klasse.

SFO'en kan kontaktes på telefonnummer: 40383845.

SFO’en har åben:

Man-tors: 6.30-7.50 og 14.00-16.45

Fre: 6.30-7.50 og 14.00-16.15

SFO'en deler lokaler med indskolingen, hvilket betyder, at børnene bliver i deres faste rammer, og ikke skal skifte lokale midt på dagen.

SFO'en tilbyder hver dag aktive og fællesskabende aktiviteter, hvor legen er et bærende element. Legen rummer både bevægelse, initiativ, fantasi, kreativitet, forhandlinger og grænsesætning. Her lærer børnene sociale koder og normer for samvær. I SFO’ens kontekst er legen fri inden for en pædagogisk rammesætning, således at legen overlades til børnene i det omfang, at den voksne tager initiativ, leger med, mægler eller holder sig udenfor ud fra en pædagogisk vurdering.

SFO’en ønsker at skabe rammer for fællesskaber, så alle børn har mulighed for at høre til og opleve deltagelsesmuligheder. I de gode, legende fællesskaber får børnene erfaringer med at bidrage til deres egen og til andres trivsel.

Fordi børnenes tid i SFO’en dækker over børnenes fri tid i en pædagogisk kontekst, er selvbestemmelse og medbestemmelse betydningsfulde elementer i hverdagen.

Det pædagogiske arbejde i SFO’en skal danne rammen for en meningsfuld og indholdsrig fritid, med udgangspunkt i børnenes behov, interesser og erfaringer.

Vi mener at det er vigtigt, at børnene trives og har tid til at fordybe sig i de aktiviteter de finder spændende, og får mulighed for at udfolde deres fantasi og kreativitet.

SFO'en er et frirum med indhold, retning og mening.