Centerklasserne

Centerklasserne på Højvangskolen varetager sammen med Hovedgård skole, undervisningen af børn med udfordringer indenfor ADHD og/ eller autisme spektrum forstyrrelser, samt tillægsdiagnoser.

Endvidere omfatter målgruppen også elever med udfordringer indenfor en række af mindre udbredte udviklingsforstyrrelser med symptomer, der også forekommer i hovedgruppen.

Centerklasserne er et skoletilbud fra 0. – 10. klasse, der omfatter ca. 105 elever fra Horsens Kommune.

Centerklasserne er et helhedstilbud med samordning af specialundervisning og specialpædagogik.

Der undervises i henhold til folkeskoleloven - med mulighed for at aflægge prøve.

På alle trin i centerklasserne arbejdes der ud fra en tilgang der fokuserer på det visuelle, det strukturerede, det kommunikative – og ud fra en anerkendende tilgang.

En pædagogik, der ikke blot omfatter undervisningen, men også aktivt arbejder med det hele barn og dermed barnets funktionsforstyrrelser og symptomer i bred forstand.