Info om Centerklasserne

Centerklassernes formål

Formålet er, som på normalområdet, at ruste eleverne bedst muligt. Derfor er temaer som mestring, forebyggelse og livsduelighed også en del af undervisningen i Centerklasserne.

Der sigtes mod en rolig videreudvikling med en gradvis styrkelse af de elementer spacialpædagogikken har som sit speciale. Der forventes en øget rummelighed af målgruppens elever og en styrket forebyggelse af sociale handicaps (skjulte handicap).

Arbejdsformen/ den pædagogiske praksis

Med respekt for forskellighed og med udgangspunkt i at udnytte hinandens stærkeste sider, arbejdes der i Centerklasserne tæt sammen i teams/professionelle læringsfællesskaber omkring det enkelte barn.

Vi vægter teamsamarbejdet højt, da vi gennem nysgerrighed på hinandens praksis også udvikler forståelse for, samt større viden om børnenes forcer – men også deres udfordringer. Det tætte samarbejde giver yderligere et fælles pædagogisk afsæt for håndteringen af den daglige praksis.

De voksne fremstår derfor som troværdige og engagerede - og de har et fælles pædagogisk afsæt for deres handlemåder og håndteringer af daglig praksis i undervisningssituationer og i SFO.

Principper for klassedannelse

Der fortages revisitation én gang årligt samt evt. ny klassedannelse.

De klasser der fungerer godt, bevares så vidt muligt gennem flere år. Dog er der visitation til Centerklasserne flere gange årligt, hvorfor der kan være behov for justeringer midt i et skoleår også.

Eleverne sammensættes i indskoling, mellemtrin, udskoling, men sammensættes efter individuelle behov, funktions– og fagligt niveau fremfor eksakt klassetrin.

Den endelige beslutning af klassedannelsen ligger hos ledelsen efter dialog med personalet. Her vil faktorer der fremgår af klassekonferencerne tages i betragtning.

Der tilstræbes færrest mulige klasseskift.

Visitation til Centerklasserne

Visitationen til Centerklasserne går via visitationsudvalget i Horsens Kommune og der visiteres flere gange årligt.